Poznaj padel. Zasady podstawowe oraz prawidłowy serwis.

Padel bywa porównywany do tenisa i squasha. Pomimo pewnych podobieństw występuje wiele poważnych różnic pomiędzy tymi dwiema dyscyplinami sportu. Czym charakteryzuje się padel? Zasady tego sportu są bardzo przejrzyste, co pozwala szybko i łatwo je zrozumieć. Sprawdź, jakie są podstawowe i szczegółowe zasady gry w padla.

Padel – zasady podstawowe

Chcesz szybko rozpocząć swoją przygodę z grą w padla, bez konieczności zagłębiania się w tajniki tej dyscypliny sportu? Przygotowaliśmy dla Ciebie krótkie zestawienie, które zawiera podstawowe zasady padla. Dzięki temu już w kilka minut możesz wejść na kort i rozpocząć rozgrywkę z innymi zawodnikami. Padel to sport społeczny, który w wyjątkowy sposób łączy współzawodnictwo z rywalizacją. Dlatego, choć możliwa jest gra 1 na 1 to właśnie rozgrywki w debla stanowią esencję tej dyscypliny sportu.

Gra w padla rozpoczyna się od serwisu. Czynność tę wykonujesz stojąc z prawej strony kortu. Pamiętaj, że uderzenie piłki rakietą do padla musi nastąpić poniżej linii bioder. Następnie piłka musi trafić w część kortu przeciwnika znajdującą się po przekątnej. Jeśli dwukrotnie popełnisz błąd serwisowy Twoi przeciwnicy zdobędą punkt. 

Zasady gry w padel jednoznacznie wskazują, że w trakcie wymiany piłka tylko raz może odbić się od powierzchni kortu. Dopuszczalne są trzy sposoby odbicia piłki rakietą:

  • bez kontaktu piłki z kortem, czyli z volleya,
  • po jednokrotnym odbiciu się piłki od kortu,
  • po odbiciu się piłki wpierw od kortu, a następnie od ściany.

W przypadku gdy w trakcie gry w padla piłka odbije się od kortu, ściany i ponownie od kortu punkt zdobędą Twoi przeciwnicy. Podobnie stanie się, gdy uderzysz piłkę tak, że trafi bezpośrednio w ścianę znajdującą się po przeciwnej stronie kortu, na którym rozgrywany jest mecz w padel. Zasady naliczania punktów są takie jak w tenisie ziemnym, czyli: 15, 30, 40 i gem. Wygranie gema wymaga uzyskania przewagi wynoszącej dwa punkty. Z kolei do zwycięstwa w secie potrzebne jest zdobycie 6 gemów. Mecz w padla trwa zazwyczaj do dwóch lub trzech wygranych setów.

 

Szczegółowe zasady gry w padla

Chcesz zgłębić reguły gry w padel? Zasady gry składają się z reguł opracowanych m.in. przez Międzynarodową Federację Padla. Zasady szczegółowo opisują zdarzenia oraz ich konsekwencje, które mogą występować w trakcie gry w padla. Przedstawione poniżej reguły szczególnie warto poznać przed uczestnictwem w Twoim pierwszym turnieju.

Zasady padla – punktacja

Oznaczenie punktacji w padlu wygląda następująco:

  • 15 – pierwszy zdobyty punkt
  • 30 – następny zdobyty punkt,
  • 40 – punkt zdobyty jako trzeci.

Zdobycie czwartego punktu podczas gry w padla oznaczone jest jako gem. Jeśli rywalizujące ze sobą w deblu pary zdobędą po trzy punkty to wynik ten określany jest jako równowaga. Kolejny zdobyty punkt nazywany jest przewagą, a powiększenie tego stanu o jeszcze jeden punkt oznacza wygranie gema. Jeśli jednak drużyna mająca przewagę straci punkt to oba zespoły powracają do stanu równowagi. Wygranie gema wymaga osiągnięcia wyniku wyższego o dwa punkty od przeciwników. 

Jeżeli w trakcie piątego gema wystąpi równowaga to rozegrane zostaną dwa kolejne gemy, tak aby wynik seta wynosił 7-5. Z kolei, jeśli równowaga wystąpi w szóstym gemie zasady padla nakazują rozegranie tie-break. W tym przypadku punkty naliczane są kolejno, a zwycięża para, która jako pierwsza zdobędzie siódmy punkt przy zachowaniu przewagi wynoszącej dwa punkty wygrywają tym samym gem i set. Gra może trwać do zdobycia więcej niż siedmiu punktów, tak długo aż nie zostanie osiągnięta dwupunktowa przewaga. 

Tie-break zgodnie z zasadami padla rozpoczyna się od serwisu gracza według kolejności obwiązującej w danym secie. Zawodnik może wykonać tylko jeden serwis z prawej strony kortu. Następnie serwują przeciwnicy z lewej strony kortu zgodnie z dotychczasowym porządkiem. W secie następującym po tie-break serwuje para, która nie rozpoczynała rozgrywki tie-break.

Mecze padla rozgrywane są w trzech setach, a zwycięska drużyna musi wygrać co najmniej dwa z nich. Gdy dwa kolejne sety zostaną wygrane przez rywalizujące pary po tie-break, to trzeci set może zostać rozegrany już bez tie-breaku. W tym przypadku zwycięży para, która jako pierwsza osiągnie dwupunktową przewagę. Zasady padla dopuszczają rozgrywanie meczów lub turniejów według zasady tzw. złotego punktu. Wtedy gdy wynik gema wynosi 40-40 o zwycięstwie decyduje jedna wymiana. Odbierający decyduje na kogo ma zostać wykonany serwis, a zwycięzcy tej wymiany wygrywają jednocześnie gema.

Padel – zasady dotyczące czasu gry

Turniejowe rozgrywki padla podlegają regułom dotyczącym czasu stawienia się na kort, a także trwania przerw i rozgrzewki. Jeśli para nie stawi się na korcie przed upływem 10 minut od ustalonego czasu rozpoczęcia rozgrywek sędzia zgodnie z zasadami padla zasądza walkower. W takim przypadku zespół obecny na korcie i gotowy do rozpoczęcia gry wygrywa mecz padla. Zasada ta jednak może zostać uchylona przez sędziego, jeśli spóźnienie zawodników na kort było spowodowane działaniem siły wyższej.

Mecz trwa od pierwszego serwisu, aż do zwycięstwa jednej z rywalizujących par. Zasady padla nie przewidują przerw np. na odpoczynek, czy otrzymywanie instrukcji dotyczących dalszej gry. Po zdobyciu punktu i przed rozpoczęciem gry o kolejny punkt dozwolone są przerwy trwające nie więcej niż 20 sekund. Natomiast podczas zmiany stron dopuszczalna jest przerwa trwająca maksymalnie 90 s. Wyjątkiem od tej zasady jest tie-break, podczas którego zmiana stron nie może trwać dłużej niż 20 s. Najdłuższa przerwa w grze dopuszczalna jest na końcu każdego seta. Jej długość może wynosić nawet 120 s.

Jeśli na skutek nieprzewidzianych okoliczności dojdzie do uszkodzenia odzieży, butów lub sprzętu zawodnika sędzia może przyznać dodatkowy czas na przerwę potrzebną do wymiany wadliwych przedmiotów. Z kolei, jeśli mecz zostanie przerwany lub opóźniony np. ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne, brak oświetlenia lub wypadek zasady padla przewidują dodatkowy czas na ponowne rozgrzanie się zawodników według następujących reguł:

  • brak rozgrzewki, jeśli przerwa trwała nie więcej niż 5 minut,
  • rozgrzewka trwająca do 3 minut, gdy przerwa trwała od 6 do 20 minut,
  • trwająca 5 minut rozgrzewka, jeśli gra w padla została przerwana na dłużej niż 20 minut.

Po wznowieniu mecz zostaje kontynuowany w tym samym punkcie, w którym został przerwany.

 

Zasady padla dotyczące pozycji zawodników, wyboru i zamiany stron oraz serwisu

Przed rozpoczęciem rozgrywek gracze ustawiają się parami po przeciwnych stronach siatki. Następnie zawodnik wykonujący serwis rozpoczyna mecz, kierując piłkę na drugą stronę siatki, w pole znajdujące się po przekątnej. Zawodnik, który odbiera serwis może znajdować się w dowolnym miejscu właściwej strony kortu do padla. Zasada zajmowania dowolnej pozycji po swojej stronie kortu dotyczy także drugiego gracza z pary wykonującej serwis.

Kwestie dotyczące wyboru stron, pierwszeństwa serwisu oraz kto będzie odbierać piłkę rozstrzygane są przez rzut monetą. Następnie zwycięska para decyduje, czy chce serwować lub odbierać jako pierwsza. Wtedy przeciwnicy dokonują wyboru strony do rozegrania pierwszego gema. Para, która wygrała rzut monetą może także dokonać wyboru strony, a decyzję dotyczącą serwowania lub odbierania pozostawić drugiej parze. Po dokonaniu wyborów zgodnie z zasadami padla zawodnicy informują sędziego kto jako pierwszy będzie serwować, a także który zawodnik będzie odbierać inauguracyjny serwis.

Zmiana stron podczas meczu w padla następuje po pierwszym, trzecim i każdym kolejnym nieparzystym gemie. Z kolei podczas rozgrywania tie-break zmiana stron następuje po każdych 6 punktach. Jeśli w trakcie rozgrywek zawodnicy omyłkowo nie zmienią stron to zmiana powinna zostać dokonana niezwłocznie po odkryciu pomyłki. Wszystkie punkty zdobyte podczas gry bez zmiany stron pozostają ważne. Natomiast w przypadku, gdy pomyłka zostanie wykryta po pierwszym nieudanym serwisie to po zmianie stron serwujący ma do dyspozycji tylko jedno uderzenie.

Padel – zasady poprawnego serwisu

Każdy mecz padla rozpoczyna się od serwisu. Poprawne wykonanie tej czynności wymaga spełnienia kilku warunków zawartych m.in. w regułach Międzynarodowej Federacji Padla. Zasady dotyczące serwisu wskazują, że zawodnik wykonujący serwis musi znajdować się w tzw. serwis boxie. Jest to element pola serwisowego o wymiarach ok. 5 na 3 metry, które z przodu ograniczone jest linią serwisową, a z tyłu ścianą końcową kortu do gry w padel. Zasady nakazują zaczynać mecz z boksu serwisowego znajdującego się po prawej stronie kortu. Ponieważ pole serwisowe jest jednolite to podczas zajmowania miejsca do rozpoczęcia gry w padla należy sugerować się położeniem linii centralną, która jest prostopadła do linii serwisowej.

Po uderzeniu serwisowym, które należy wykonać poniżej linii bioder, piłka musi przekroczyć siatkę oddzielającą zawodników i uderzyć w pole serwisowe znajdujące się po przeciwnej stronie kortu do padla. Piłka nie może natomiast uderzyć w metalowe ogrodzenie znajdujące się w okolicach siatki. Każdy kolejny serwis w trakcie meczu wykonywany jest na zmianę z lewej i prawej strony pola serwisowego. Podczas serwisu co najmniej jedna ze stóp zawodnika musi dotykać powierzchni kortu. Zabronione jest chodzenie, bieganie czy skakanie podczas serwowania piłki. Przed uderzeniem inaugurującym rozgrywkę padla należy także upewnić się, czy zawodnik przyjmujący piłkę jest gotowy do gry.

Złamanie zasad gry w padla opisanych we wcześniejszym akapicie traktowane jest jako błąd serwisowy. W przypadku dwóch pomyłek z rzędu para traci punkt, a piłka przechodzi do rąk przeciwników. Za błąd serwisowy uważa się także sytuację, w której piłka dotknie serwującego lub jakiegokolwiek przedmiotu należącego do niego oczywiście poza rakietą do padla. Zasady za błąd uznają takie uderzenie piłki, w którym wpierw dotrze w pole serwisowe przeciwników, a następnie dotknie metalowej części ogrodzenia lub gdy piłka opuści kort przez furtkę.

Zasady padla dotyczące odbioru serwisu

Zawodnik odbierający serwis musi zaczekać do momentu, gdy piłka odbije się od w przestrzeni pola serwisowego kortu do padla. Zasady gry dopiero wtedy pozwalają przebić piłkę. Czynność tę należy wykonać, zanim piłka po raz drugi dotknie powierzchni kortu. Jeśli natomiast piłka dotknie któregoś z zawodników lub ich rakiet przed kontaktem z kortem para serwująca zdobywa punkt.

Przed rozpoczęciem pierwszego gema padla zespół odbierający serwis decyduje który z zawodników będzie przyjmować serwis jako pierwszy we wszystkich gemach aż do zakończenia seta. Z kolei w trakcie gema przyjmowanie serwowanej piłki przebiega naprzemiennie. Jeżeli w trakcie meczu lub tie-breaku zmieni się kolejność odbierania serwisu to należy kontynuować grę w padla według nowego porządku aż do zakończenia gema bądź tie-breaku. Natomiast w kolejnym gemie powinna zostać przywrócona kolejność odbierania serwisu ustalona na początku meczu.

Padel – zasady powtórzenia serwisu i net serwisowy

Zasady gry w padla dopuszczają powtórzenie serwisu. Dzieje się tak, gdy serwowana piłka dotknie siatki oddzielającej zawodników lub słupka, o ile obiekt ten znajduje się w strefie gry, a następnie spadnie w polu serwisowym pary odbierającej serwis. Do powtórzenia dochodzi jednak tylko pod warunkiem, że serwowana piłka nie dotknęła metalowego ogrodzenia przed ponownym odbiciem się od powierzchni kortu do padla. Zasady nakazują powtórzenie serwisu także w przypadku, gdy piłka po kontakcie z siatką lub słupkiem dotknie któregokolwiek z zawodników odbierających zagranie. Gdy net serwisowy wystąpi podczas pierwszego serwisu czynność tę należy powtórzyć. W przypadku kolejnego neta podczas drugiego serwisu zagrania jest ponownie powtarzane, lecz zawodnik ma wtedy prawo do tylko jeszcze jednego zagrania.

Zasady gry w padla dotyczące powtórzenia akcji i zakłóceń

Gra o punkt może zostać powtórzona w określonych przypadkach. Dzieje się tak np. gdy dojdzie do uszkodzenia piłki do padla w trakcie rozgrywki. Do powtórzenia akcji dochodzi także w sytuacji, gdy na kort dostanie się obcy element, który nie należy do kortu ani gry. Jeżeli zawodnicy zauważą sytuację, na podstawie której powinno dojść do powtórzenia akcji to powinni niezwłocznie poinformować o tym sędziego. W przypadku kontynuacji gry w padla późniejsze zgłoszenie obiekcji nie będzie możliwe. Natomiast jeśli zawodnicy zgłoszą sytuację, która w ich ocenie wymaga powtórzenia gry, a sędzia uzna ją za bezpodstawną to zgłaszająca para straci punkt.

Podczas meczu w padla jako zakłócenia uważane są zachowanie zawodnika, które w sposób umyślny lub nieumyślny utrudniają grę przeciwnikom. Decyzja o kwalifikacji zakłóceń dokonuje sędzia. W przypadku uznania czynności za niezamierzoną dochodzi do powtórzenia akcji. Jeśli jednak sędzia uzna zakłócenia w grze za działanie umyślne to para traci punkt.

Piłka w grze

Przeciwnicy odbijają piłkę do padla naprzemiennie. Piłka jest w grze od chwili prawidłowego wykonania serwisu aż do ogłoszenia zdobycia punktu przez jedną z par. Gdy piłka odbije się od kortu po stronie jednej z par to pozostaje w grze aż do chwili przebicia na drugą stronę. Należy pamiętać, że piłka nie może odbić się drugi raz od powierzchni kortu po tej samej stronie. Jako części kortu biorące udział w grze uznawane są: wewnętrzne części ogrodzenia, w tym także metalowa siatka ogradzająca kort, siatka między polami gry,

a także słupki podtrzymujące siatki – jeśli występują w danej konstrukcji. Z kolei siatka oraz ramy uznawane są za części ogrodzenia (to jest do sprawdzenia, bo wydaje mi się to nielogiczne, ale tak jest napisane na stronach wskazanych w źródłach)

Padel – zasady straty punktu

Do straty punktu dochodzi w następujących okolicznościach:

  • zawodnicy, ich rakiety lub jakikolwiek element garderoby dotknie siatki, podtrzymującego ją słupka, linii naciągu lub jakiejkolwiek części kortu przeciwników, gdy piłka pozostaje w grze,
  • piłka ponownie dotknie kortu przed wykonaniem przebicia na drugą stronę,
  • uderzona piłka przekroczy linię ogrodzenia ponad nim bądź przez furtkę,
  • zawodnik uderzy piłkę, która nie przekroczyła jeszcze linii siatki,
  • zawodnik wykona return bezpośrednio lub odbijając piłkę od ścian po swojej stronie kortu, a piłka następnie uderzy w ogrodzenie kortu po stronie przeciwników bez wcześniejszego kontaktu z kortem,
  • zawodnik wykona bezpośredni return piłki lub po odbiciu od ścian po swojej stronie kortu, a następnie piłka odbije się od siatki lub podtrzymującego ją słupka,
  • piłka zostanie dwukrotnie uderzona przez zawodnika,
  • piłka po odbiciu dotknie zawodnika, partnera lub czegokolwiek należącego do nich,
  • piłka po uderzeniu przez przeciwników dotknie czegokolwiek należącego do zawodnika, poza rakietą do padla,
  • piłka po uderzeniu przez zawodnika dotknie metalowego ogrodzenia lub jakiejkolwiek części kortu, znajdującej się po jego stronie,
  • piłka zostanie odbita rakietą, która została rzucona przez zawodnika,
  • zawodnik przeskoczy przez siatkę, gdy piłka jest w grze,
  • zawodnicy następująco po sobie lub symultanicznie uderzą piłkę, ponieważ może ona zostać uderzona tylko przez jednego z graczy,
  • jedna lub obie stopy zawodnika uderzającego piłkę znajdują się poza kortem – w przypadku gry na krocie nieautoryzowanym do prowadzenia rozgrywek na zewnątrz ogrodzenia,
  • zawodnik popełni dwa kolejne błędy serwisowe,
  • w przypadku gdy piłka po prawidłowym odbiciu od powierzchni kortu wyleci przez poza tylne ogrodzenie przyznany zostaje punkt. Jeśli jednak piłka po prawidłowym odbiciu od kortu wyleci poza ogrodzenie nad ścianą boczną lub przez furtkę to punkt przyznawany jest dopiero po drugim kontakcie piłki z elementami nienależącymi do kortu,

Padel – zasady prawidłowego odbioru

Return zostaje uznany za prawidłowy w następujących przypadkach:

  • piłka po uderzeniu zostaje odbita wolejem przez przeciwnika,
  • piłka po uderzeniu dotknie kortu po stronie przeciwników lub uderzy wpierw w szklaną ścianę, a następnie dotknie powierzchni kortu,
  • piłka dotknie kortu przeciwników, a następnie uderzy w ogrodzenie lub ściany kortu,
  • piłka na skutek siły i kierunku uderzenia odbije się od kortu po stronie przeciwników, a następnie wyleci poza obszar kortu, lub uderzy w sufit, oświetlenie bądź inny element nienależący do kortu,
  • piłka uderzy w siatkę lub podtrzymujący ją słupek, a następnie dotknie kortu po stronie przeciwników,
  • piłka w czasie gry dotknie przedmiotu znajdującego na powierzchni kortu po stronie przeciwników, np. innej piłki,
  • zagrana piłka uderzy w kort po stronie przeciwników, następnie dotknie jakiejkolwiek części kortu i ostatecznie wróci na stronę zawodnika zagrywającego,
  • za prawidłowy return uznaje się tzw. pchnięcie piłki, lecz jedynie pod warunkiem, że zawodnik nie uderzy jej podwójnie. Prawidłowo wykonane pchnięcie piłki powinno składać się tylko z jednego płynnego ruchu,
  • piłka odbije się po stronie przeciwników w samym rogu, czyli w miejscu styku ścian i kortu. Zagranie to popularnie nazywane jest jajem.

Zasady padla dotyczące zdobycia punktu

Do zdobycia punktu może dojść w następujących okolicznościach:

  • piłka po odbiciu od powierzchni kortu po stronie przeciwników wyleci przez ogrodzenie lub w nim utknie,
  • piłka po obiciu się od kortu po stronie przeciwników utknie na płaskiej górnej części ogrodzenia.

Zasady dotyczące gry poza kortem

Gra poza kortem dopuszczona jest tylko wtedy, gdy kort i jego najbliższe otoczenie spełnia wymogi określone w regulaminie Międzynarodowej Federacji Padla.

Padel – zasady zmiany piłek

Do zmiany piłek w trakcie meczu dochodzi na zasadach określonych przez organizatora turnieju, który zobowiązany jest poinformować zawodników o następujących kwestiach:

  • rodzaj piłek użytych do gry,
  • nazwa producenta piłek,
  • zasady wymiany piłek – o ile takie występują.

Wymiana piłek odbywa się po ustalonej i nieparzystej liczbie gemów. Według zasad padla rozgrzewka zaliczana jest jako dwa gemy, a tie-break jako jeden gem. Niedopuszczalna jest natomiast wymiana piłek na początku tie-breaku. W tym przypadku czynność wykonywana jest dopiero w drugim gemie kolejnego seta. Wymiana piłek dopuszczalna jest także na początku nowego seta.

Powrót do bloga