Padel – zasady poprawnego serwisu
Każdy mecz padla rozpoczyna się od serwisu. Poprawne wykonanie tej czynności wymaga spełnienia kilku warunków zawartych m.in. w regułach Międzynarodowej Federacji Padla. Zasady dotyczące serwisu wskazują, że zawodnik wykonujący serwis musi znajdować się w tzw. serwis boxie. Jest to element pola serwisowego o wymiarach ok. 5 na 3 metry, które z przodu ograniczone jest linią serwisową, a z tyłu ścianą końcową kortu do gry w padel. Zasady nakazują zaczynać mecz z boksu serwisowego znajdującego się po prawej stronie kortu. Ponieważ pole serwisowe jest jednolite to podczas zajmowania miejsca do rozpoczęcia gry w padla należy sugerować się położeniem linii centralną, która jest prostopadła do linii serwisowej.
Po uderzeniu serwisowym, które należy wykonać poniżej linii bioder, piłka musi przekroczyć siatkę oddzielającą zawodników i uderzyć w pole serwisowe znajdujące się po przeciwnej stronie kortu do padla. Piłka nie może natomiast uderzyć w metalowe ogrodzenie znajdujące się w okolicach siatki. Każdy kolejny serwis w trakcie meczu wykonywany jest na zmianę z lewej i prawej strony pola serwisowego. Podczas serwisu co najmniej jedna ze stóp zawodnika musi dotykać powierzchni kortu. Zabronione jest chodzenie, bieganie czy skakanie podczas serwowania piłki. Przed uderzeniem inaugurującym rozgrywkę padla należy także upewnić się, czy zawodnik przyjmujący piłkę jest gotowy do gry.
Złamanie zasad gry w padla opisanych we wcześniejszym akapicie traktowane jest jako błąd serwisowy. W przypadku dwóch pomyłek z rzędu para traci punkt, a piłka przechodzi do rąk przeciwników. Za błąd serwisowy uważa się także sytuację, w której piłka dotknie serwującego lub jakiegokolwiek przedmiotu należącego do niego oczywiście poza rakietą do padla. Zasady za błąd uznają takie uderzenie piłki, w którym wpierw dotrze w pole serwisowe przeciwników, a następnie dotknie metalowej części ogrodzenia lub gdy piłka opuści kort przez furtkę.
Zasady padla dotyczące odbioru serwisu
Zawodnik odbierający serwis musi zaczekać do momentu, gdy piłka odbije się od w przestrzeni pola serwisowego kortu do padla. Zasady gry dopiero wtedy pozwalają przebić piłkę. Czynność tę należy wykonać, zanim piłka po raz drugi dotknie powierzchni kortu. Jeśli natomiast piłka dotknie któregoś z zawodników lub ich rakiet przed kontaktem z kortem para serwująca zdobywa punkt.
Przed rozpoczęciem pierwszego gema padla zespół odbierający serwis decyduje który z zawodników będzie przyjmować serwis jako pierwszy we wszystkich gemach aż do zakończenia seta. Z kolei w trakcie gema przyjmowanie serwowanej piłki przebiega naprzemiennie. Jeżeli w trakcie meczu lub tie-breaku zmieni się kolejność odbierania serwisu to należy kontynuować grę w padla według nowego porządku aż do zakończenia gema bądź tie-breaku. Natomiast w kolejnym gemie powinna zostać przywrócona kolejność odbierania serwisu ustalona na początku meczu.
Padel – zasady powtórzenia serwisu i net serwisowy
Zasady gry w padla dopuszczają powtórzenie serwisu. Dzieje się tak, gdy serwowana piłka dotknie siatki oddzielającej zawodników lub słupka, o ile obiekt ten znajduje się w strefie gry, a następnie spadnie w polu serwisowym pary odbierającej serwis. Do powtórzenia dochodzi jednak tylko pod warunkiem, że serwowana piłka nie dotknęła metalowego ogrodzenia przed ponownym odbiciem się od powierzchni kortu do padla. Zasady nakazują powtórzenie serwisu także w przypadku, gdy piłka po kontakcie z siatką lub słupkiem dotknie któregokolwiek z zawodników odbierających zagranie. Gdy net serwisowy wystąpi podczas pierwszego serwisu czynność tę należy powtórzyć. W przypadku kolejnego neta podczas drugiego serwisu zagrania jest ponownie powtarzane, lecz zawodnik ma wtedy prawo do tylko jeszcze jednego zagrania.
Zasady gry w padla dotyczące powtórzenia akcji i zakłóceń
Gra o punkt może zostać powtórzona w określonych przypadkach. Dzieje się tak np. gdy dojdzie do uszkodzenia piłki do padla w trakcie rozgrywki. Do powtórzenia akcji dochodzi także w sytuacji, gdy na kort dostanie się obcy element, który nie należy do kortu ani gry. Jeżeli zawodnicy zauważą sytuację, na podstawie której powinno dojść do powtórzenia akcji to powinni niezwłocznie poinformować o tym sędziego. W przypadku kontynuacji gry w padla późniejsze zgłoszenie obiekcji nie będzie możliwe. Natomiast jeśli zawodnicy zgłoszą sytuację, która w ich ocenie wymaga powtórzenia gry, a sędzia uzna ją za bezpodstawną to zgłaszająca para straci punkt.
Podczas meczu w padla jako zakłócenia uważane są zachowanie zawodnika, które w sposób umyślny lub nieumyślny utrudniają grę przeciwnikom. Decyzja o kwalifikacji zakłóceń dokonuje sędzia. W przypadku uznania czynności za niezamierzoną dochodzi do powtórzenia akcji. Jeśli jednak sędzia uzna zakłócenia w grze za działanie umyślne to para traci punkt.
Piłka w grze
Przeciwnicy odbijają piłkę do padla naprzemiennie. Piłka jest w grze od chwili prawidłowego wykonania serwisu aż do ogłoszenia zdobycia punktu przez jedną z par. Gdy piłka odbije się od kortu po stronie jednej z par to pozostaje w grze aż do chwili przebicia na drugą stronę. Należy pamiętać, że piłka nie może odbić się drugi raz od powierzchni kortu po tej samej stronie. Jako części kortu biorące udział w grze uznawane są: wewnętrzne części ogrodzenia, w tym także metalowa siatka ogradzająca kort, siatka między polami gry,
a także słupki podtrzymujące siatki – jeśli występują w danej konstrukcji. Z kolei siatka oraz ramy uznawane są za części ogrodzenia (to jest do sprawdzenia, bo wydaje mi się to nielogiczne, ale tak jest napisane na stronach wskazanych w źródłach)
Padel – zasady straty punktu
Do straty punktu dochodzi w następujących okolicznościach:
- zawodnicy, ich rakiety lub jakikolwiek element garderoby dotknie siatki, podtrzymującego ją słupka, linii naciągu lub jakiejkolwiek części kortu przeciwników, gdy piłka pozostaje w grze,
- piłka ponownie dotknie kortu przed wykonaniem przebicia na drugą stronę,
- uderzona piłka przekroczy linię ogrodzenia ponad nim bądź przez furtkę,
- zawodnik uderzy piłkę, która nie przekroczyła jeszcze linii siatki,
- zawodnik wykona return bezpośrednio lub odbijając piłkę od ścian po swojej stronie kortu, a piłka następnie uderzy w ogrodzenie kortu po stronie przeciwników bez wcześniejszego kontaktu z kortem,
- zawodnik wykona bezpośredni return piłki lub po odbiciu od ścian po swojej stronie kortu, a następnie piłka odbije się od siatki lub podtrzymującego ją słupka,
- piłka zostanie dwukrotnie uderzona przez zawodnika,
- piłka po odbiciu dotknie zawodnika, partnera lub czegokolwiek należącego do nich,
- piłka po uderzeniu przez przeciwników dotknie czegokolwiek należącego do zawodnika, poza rakietą do padla,
- piłka po uderzeniu przez zawodnika dotknie metalowego ogrodzenia lub jakiejkolwiek części kortu, znajdującej się po jego stronie,
- piłka zostanie odbita rakietą, która została rzucona przez zawodnika,
- zawodnik przeskoczy przez siatkę, gdy piłka jest w grze,
- zawodnicy następująco po sobie lub symultanicznie uderzą piłkę, ponieważ może ona zostać uderzona tylko przez jednego z graczy,
- jedna lub obie stopy zawodnika uderzającego piłkę znajdują się poza kortem – w przypadku gry na krocie nieautoryzowanym do prowadzenia rozgrywek na zewnątrz ogrodzenia,
- zawodnik popełni dwa kolejne błędy serwisowe,
- w przypadku gdy piłka po prawidłowym odbiciu od powierzchni kortu wyleci przez poza tylne ogrodzenie przyznany zostaje punkt. Jeśli jednak piłka po prawidłowym odbiciu od kortu wyleci poza ogrodzenie nad ścianą boczną lub przez furtkę to punkt przyznawany jest dopiero po drugim kontakcie piłki z elementami nienależącymi do kortu,
Padel – zasady prawidłowego odbioru
Return zostaje uznany za prawidłowy w następujących przypadkach:
- piłka po uderzeniu zostaje odbita wolejem przez przeciwnika,
- piłka po uderzeniu dotknie kortu po stronie przeciwników lub uderzy wpierw w szklaną ścianę, a następnie dotknie powierzchni kortu,
- piłka dotknie kortu przeciwników, a następnie uderzy w ogrodzenie lub ściany kortu,
- piłka na skutek siły i kierunku uderzenia odbije się od kortu po stronie przeciwników, a następnie wyleci poza obszar kortu, lub uderzy w sufit, oświetlenie bądź inny element nienależący do kortu,
- piłka uderzy w siatkę lub podtrzymujący ją słupek, a następnie dotknie kortu po stronie przeciwników,
- piłka w czasie gry dotknie przedmiotu znajdującego na powierzchni kortu po stronie przeciwników, np. innej piłki,
- zagrana piłka uderzy w kort po stronie przeciwników, następnie dotknie jakiejkolwiek części kortu i ostatecznie wróci na stronę zawodnika zagrywającego,
- za prawidłowy return uznaje się tzw. pchnięcie piłki, lecz jedynie pod warunkiem, że zawodnik nie uderzy jej podwójnie. Prawidłowo wykonane pchnięcie piłki powinno składać się tylko z jednego płynnego ruchu,
- piłka odbije się po stronie przeciwników w samym rogu, czyli w miejscu styku ścian i kortu. Zagranie to popularnie nazywane jest jajem.
Zasady padla dotyczące zdobycia punktu
Do zdobycia punktu może dojść w następujących okolicznościach:
- piłka po odbiciu od powierzchni kortu po stronie przeciwników wyleci przez ogrodzenie lub w nim utknie,
- piłka po obiciu się od kortu po stronie przeciwników utknie na płaskiej górnej części ogrodzenia.
Zasady dotyczące gry poza kortem
Gra poza kortem dopuszczona jest tylko wtedy, gdy kort i jego najbliższe otoczenie spełnia wymogi określone w regulaminie Międzynarodowej Federacji Padla.
Padel – zasady zmiany piłek
Do zmiany piłek w trakcie meczu dochodzi na zasadach określonych przez organizatora turnieju, który zobowiązany jest poinformować zawodników o następujących kwestiach:
- rodzaj piłek użytych do gry,
- nazwa producenta piłek,
- zasady wymiany piłek – o ile takie występują.
Wymiana piłek odbywa się po ustalonej i nieparzystej liczbie gemów. Według zasad padla rozgrzewka zaliczana jest jako dwa gemy, a tie-break jako jeden gem. Niedopuszczalna jest natomiast wymiana piłek na początku tie-breaku. W tym przypadku czynność wykonywana jest dopiero w drugim gemie kolejnego seta. Wymiana piłek dopuszczalna jest także na początku nowego seta.